2 Haziran 2011 Perşembe

Diane O'Connell - İki Yaşındaki Çocuğunuz Büyürken


İki Yaşındaki Çocuğunuz Büyürken

Diane O'Connell

Beyaz Balina Yayınları

2000 İstanbul

ISBN: 975-8756-17-6

237 Sayfa

Çeviri: Özge Aydın


 

Bütün çocuklar kendi özel adımlarıyla gelişirler.
Çocuğunuzun kendi doğal programını desteklemek,
onu cesaretlendirmek ve sürecin tadını çıkarmak,
sizin görevinizdir!


Bu serinin 1 yaş olanı hariç hepsini edinmiştim. Kızım iki yaşına hızla yaklaşırken okumanın tam zamanı olduğunu düşündüm.

Kitap rahat okunan bir formatta hazırlanmış. Sıkmıyor ve öneriler ayrı bir kutucuk içinde verilmiş. Bu da pratik olarak net bilgiye ulaşmanızı sağlıyor. Benim en sevdiğim bölüm "Ben olmak Nasıl Bir Şey" bölümü. Bu bölümlerde iki yaşındaki çocuğunuzun neler hissettiğini, dünyayı nasıl algıladığını görebiliyorsunuz. Bu satırları okurken fark ettim gerçekten de aslında çocuk olmak çok zor. Her gün yeni şeylerle karşılaşıyorlar, her şey büyük, karışık. Aslında tam da burada düzen konusu gündeme geliyor. Özellikle 2 yaş çocukları için düzen çok önemli. Montessori Felsefesi de bunu savunmakta. Aslında kızımı gözlemlerken onun benden daha düzenli olduğunu fark ediyorum. Puzzle ile oynaması bitince parçaları kutusuna koyuyor, çantasındaki eşyalarını çıkarıp oynadıktan sonra tekrar geri koyuyor. Son günlerde bunlarla beni şok ediyor. Düzen ve anlayış ile şu meşhur korkunç iki yaş sendromu kolay bir şekilde aşılabilir. Kitap da sürekli olarak empati kurmamız gerektiğini söylüyor. Tekrar aynı konuya dönersem büyüdükçe özgürleşen çocuğunuz her gün yeni bir takım deneyimler kazanıyor ve böylece kimi zaman kafası karışabiliyor. Kendi çocukluğumumuz hatırlayalım, büyümek zor bir süreç.

Bağırma, ağlama krizlerinin altına bazen çok basit bir şey yatabileceğini vurguluyor kitap: yorgunluk. Evet onlar çocuk müthiş bir enerjileri var ama yorulmuş olabilirler ve bu büyük bir krize neden olabilir. Bunun yanında acıkmak, susamak gibi nedenler de ağlama krizlerinin nedeni olabilir.

Kitapta ayrıca "Söyleyin/Söylemeyin", Olası gelişim aksaklıklarının işaretlerinin değerlendirildiği "Bir Sorun mu Var?" köşeleri de yer alıyor

Örneğin çocuğunuzun sizin yanınızda yatmak istediği için kabus gördüğünü söylediğini düşünürsünüz. Ancak küçük çocuklar uykularının %80'ini "rüya" aşamasında geçirdiklerinden yetişkinlerden on kat daha fazla kabus görürler.

Yine her çocukta rastladığımız paylaşmama duygusu. Paylaşma duygusu için bu yaşın gerçekten küçük olduğu belirtiliyor ve bazı öneriler sunuluyor. Bizim de fark etmeden yeğenim için yaptığımız bir yol doğruymuş. Yaşıt çocuklar geldiğinde değer verdiği ve sevdiği oyuncakları kaldırırdık. Böylece kriz yaratacak nesne olmayınca kriz de çıkmazdı. Nasıl olsa okula başladığında paylaşmayı öğrenecek.

Kitap üzerine yazılacak ve kitaptan aktarılacak o kadar çok şey var ki. Sanırım burada kesmek gerek.

Bu kitabı okumadan önce de çocukların büyümelerini izlenemenin muhteşem olduğuna inanıyordum. Bu fikrimi desteklemesi gerçekten çok hoşuma gitti. Şu meşhur 2 yaş sendromu tüm annelerin gözünü korkutsa da aslında onun kendisinin birey olarak fark etmeye başladığı için hiç de korkutucu gelmemeli. Bilakis mutlu olmalıyız.

Kitabı tüm 2 yaşında çocuğu olan annelere öneririm. Onların dünyasını keşfeder ve ne hissediklerini bilirsek anlamamız ve yardımcı olmamız çok daha kolay olur.

"Ben Olmak Nasıl Bir Şey

... Eğer kendi kararlarımı verebiliyorsam ve kalabalık bir yerde senden kaçabiliyorsam bu senin de yapabileceğin anlamına gelir. Peki ya eve gelmemeye karar verirsen? Hala benden sorumlu olduğunu ve benimle ilgilendiğini bilmeye ihtiyacım var. Bu yüzden bazen devam edip, kendi kararlarımı vermek, diğer zamanlarda da kendimi beslemek gibi kendim yapabileceğim işleri benim için senin yapmanı istiyorum. Ve bazen de sadece kucağına oturarak sana sarılmak istiyorum..." (s. 21)

Kitabın Bölümleri
1. Bölüm: Gitmeme İzin Ver
2. Bölüm: Beni Dinle
3. Bölüm: Öğrenmemi İzle
4. Bölüm: Pek Çok Ruh Halim
5. Bölüm: Dünyayı Nasıl Görüyorum
6. Bölüm: Neden Bu şekilde Davranıyorum
7. Bölüm: Korkularım ve Kabuslarım
8. Bölüm: İnsanlarla Nasıl İlişki Kuruyorum
9. Bölüm: Bedenim, Kendim
10. Bölüm: Lazımlık Zamanı




2 yorum:

  1. Bu kategoride (kolay kolay yanaşmam) okuduğum üç kitap var şimdiye kadar: İki Yaşındaki Çocuğunuz Büyürken, Üç-Dört Yaşındaki Çocuğunuz Büyürken ve Yetenekli Çocuğun Dramı. Üç kitabı da beğendim. Sizin de belirttiğiniz gibi rahat okunabilen kitaplar.
    Ben de en çok "Ben Olmak Nasıl Bir Şey" bölümünü beğendim.

    "Yetenekli Çocuğun Dramı" Psikanalist Alice Miller'in. Şimdiye kadar karşılaştığı hastalarından ve gözlemlerinden yola çıkarak çocuklukta yaşanılanların yetişkinlikteki yansımalarını anlatıyor diyebilirim özetle.Oldukça etkileyici.

    YanıtlaSil
  2. Evet o kitabı ben de not aldım. Teşekkürler Sevgiler

    YanıtlaSil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...