21 Temmuz 2014 Pazartesi

Agatha Christie - Uyuyan Ölüm


 Uyuyan Ölüm (Sleeping Murder)

Agatha Christie

Altın Kitaplar

2011, İstanbul

ISBN: -978-975-21-0951-3

239 Sayfa

Çeviri: Gönül Suveren 






"Onun yüzünü örtün. Benim gözlerim kamaşıyor, o çok genç öldü..."

Geçen yazımda Agatha Christie'li tarihçemi yazmıştım. O yıllarda Miss Marple'ın sadece bir romanın okumuştum ve çok da sevmemiştim. Yıllar sonra Miss Marple'ı ilk romanından itibaren okuyunca çok sevdim. Bu tatlı kadın hem örgü örerek hem de cinayet çözerek kalbimi fethetti. Ne zaman Miss Marple romanı okusam örgü örme isteği uyandırdı ben de. Bir de bahçeye olan ilgisi takdire şayan. 

Uyuyan Ölüm, Miss Marple'ın son romanı. Bu romanda Ve Perde İndi gibi 1940'lı yıllarda yazılmış. Zaten okurken Miss Marple'ın hareketli olmasından dolayı önce yazılmış olduğu anlaşılıyor. Ben okurken bu durumu fark etmiş fakat üstünde durmamıştım. Bir önceki romanda bahçe işlerini yapamayan Miss Marple bu romanda bahçede gayet rahat çalışıyor. 

Romanı çok sevdim. Muhteşem bir hikayesi var. Her ne kadar katili tahmin etsem de teyit edebilmek için heyecanla sonunu bekledim. Kesinlikle okunmalı. Kitabı okurken şunu fark ettim. Agatha Christie kitaplarını okumayı sevmemin bir nedeni de öykülerin geçtiği ortam. İngiliz kırsalı ve sahillerini çok seviyorum. Özellikle Devon sahilleri. İngiliz evleri, bahçeleri ve çay saatleri çok hoşuma gidiyor. Viktoria döneminde yaşamayı çok isterdim. 

Roman yeni evli genç bir kadın olan Gwenda'nın yıllar sonra İngiltere'ye dönmesi ile başlıyor. Eşinin gelmesini beklerken kendilerine ev bakan Gwenda bir gün bir ev bulur ve çok sever. Kendisini yuvasında gibi hisseder ve satın alır. Onarım çalışmaları sırasında garip şeyler yaşar: Salonda sonradan kapatılmış kapının yerini bilir, çocuk odasındaki duvar kağıdı tam düşündüğü gibidir, bahçede gizlenmiş merdivenleri bulur. Bunlar ona endişe verir ve kuzenin yanına gider. Miss Marple'ın da onlara katıldığı bir gece Malfi Düşesi oyununa giderler. Oyunu çok sever ta ki aktör "Onun yüzünü örtün. Benim gözlerim kamaşıyor, o çok genç öldü..." diyene kadar. Bu sözler, genç kadının gözünün önüne aldıkları evde holde boğularak öldürülmüş bir kadın getirir. Bu kadın Helen'dir. Gwenda delirmeye başladığını düşünürken Miss Marple ona yardım etmeye karar verir. 

Canım yeniden okumak istedi. Ne şahaneydi. Unutmadan film uyarlaması var. Ancak epey bir değişiklik yapmışlar. Yine de izlemek keyifliydi. İzlemek isterseniz burada


Böylece Agatha Christie'nin polisiye romanlarının sonuna geldim. 66 adet kitap okumuşum. Dile kolay. Bu okumalarımı taçlandıran, destek veren Canım Arkadaşım Biblio'ya tekrar teşekkür ederim. Benim için ne kadar değerli olduğunu bu vesile ile tekrar belirteyim. O olmasa bu okumalar bu kadar tatlı olmazdı. Hem okurken hem okuma sonrası fikirlerimizi paylaştık. Yazılarıma yorumlarıyla değer kattı. Tanışmamızı Fowles'a borçluyuz. Zira Canım Biblio'nun Büyücü filmi yazısı ile keşfetmiştim blogunu. Büyücü çok sevdiğim bir kitap olduğu için yorum yazdım hemen. (23 Haziran 2010) Yorumuma hemen cevap veren bu sımsıcak bloggerı çok sevdim. Sonrasında Agatha Christiesever olduğumuzu öğrenince birlikte okumalar yapmaya başladık. Ve böylece büyük bir dostluk gelişti. Hayatımda olduğu için çok mutluyum. Bizi kavuşturan Blogger ve Fowles'a teşekkür ederim. İyi ki varsın Canım Arkadaşım... Seni çok seviyorum... 

11 yorum:

  1. Lise yıllarımda durmadan Agatha Christie okurdum.Sonradan ara verdim, şimdi yazınızı okuyunca tekrar heveslendim.Paylaşım için teşekkürler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben teşekkür ederim yorumunuz için tekrar okuyun bence çok keyifli
      Sevgiler

      Sil
  2. 'O'nun yüzünü ört. Gözlerimi kamaştırıyor. Genç öldü o...' Sadece kelimelerin yerleri değişik ve iki kelime eksik ama Gönül Suveren'in kurduğu cümleler, nedense çok daha çarpıcı geliyor bana, aklımda dönüp duruyor, büyülüyor gibi. Kitapları kırptığı için genel olarak kızgın olsam da bu yeni basımlardaki lezzetsiz, kekre Türkçe'yi gördükçe onun çevirilerini arıyorum.

    Uyuyan Ölüm, tüm Christie'ler içinde benim için ilk 5'e giriyor, özellikle senin de yazında tatlı tatlı anlattığın Devon'dan, Gwenda'nın evde yaşadığı dehşetengiz olaylar ve geçmişteki o çok hüzünlü hikayeden her okuyuşumda etkileniyorum. Filmi de şahaneydi ki bir romanı çok sevince, filmine yakınlık duyamama kaidesi de bu kitap için bozulmuştu izlediğimde. Dediğin gibi bazı noktalar hayli değişik ama atmosferi, kitabı okurken zihnimde belirene yakın olunca çok keyif almıştım.

    Miss Marple tanıdıkça sevilen bir karakter sanırım, halen onu sevmeyen çok Christiesever olduğunu duyuyorum/okuyorum, bana da başlangıçta çok itici gelmişti, biliyorsun canım. Onunla ilgili serüvenini okumak bu açıdan da çok hoşuma gitti. :) Harika bir final yazısı olmuş.

    Son paragrafın için ayrıca teşekkür ediyorum, karşılıklı ilk yorumlarımızı verdiğin linkten :) gidip okudum, çok tatlıymış. Bu güzel blog, bu harika Christie yazıları ve herşeyden önemlisi dostluğun için tekrar çok teşekkür ederim. Benim için çok kıymetlisin, dünya üzerinde senin gibi birinin (ve sevgisinin) varolduğunu bilmek içimi rahatlatıyor. Seni çok seviyorum, Deniz'cim. İyi ki varsın.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sondan başlayayım ben kimi zaman o ilk yorum yaptığım yazıyı ve yorumlarımızı okuyorum. Benim için çok değerlisin ben teşekkür ederim.
      Miss Marple evet okudukça seviliyor :) final yazmak zormuş ayrıca
      Uyuyan Ölüm'ün gizemli dokusu çok güzel ve dediğin gibi Devon sahilleri özel bir roman haline getirmiş.
      Gönül Suveren kitapları kırpmış ama o olmasaydı tüm külliyatı devirmek nasip olmazdı dün bunu düşündüm ben de... Son dönemde tam metin yayınlasalar da dediğin gibi o eski baskılara alışmışız sanırım.
      Katkın varlığın için tekrar teşekkür ederim. Nice okumalara...

      Sil
  3. Uyuyan Olum en sevdigim Agatha kitaplarindan biri.Kursuni renkteki burusuk eller Helen in hayatina son vermisti.Gwenda nin olaylari hatirlayisi Miss Marple ile sonuca ulasmalari cok guzeldi.Katili bende tahmin etmistim ama kitabin yazilisi konusu cok hostu.Uyarlamasinida izlemistim her zaman ki gibi degistirmislerdi ama yine de cok hostu.Hele bas roldeki kiz oldukca guzeldi.Gwenda rolune cok uymustu.
    Miss Marple i en basindan beri cok sevdim.Orgu delisi bu sirin kadinin oldugu kitaplari severek okudum.Poirot nun aratmayacak keskin zekasi ile olaylari cozumleyisi Poirot un aksine mutevazi olusu cok hosuma gidiyor.
    Sevgili Deniz Biblio ile olan arkadasliginiz nekadar hos insan kiskaniyor dogrusu :)
    Saka saka Allah dostlugunuzu daim etsin.
    Sevgilier Sadik Okuyucunuz Derya

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkürler sizinle de iyi dost olacağımıza inanıyorum. Her yorumunuz ile büyük bir katkı sağlıyorsunuz. Sizi de tanıdığım için çok mutluyum.
      Sevgiler
      Not: Filmdeki aktris için kesinlikle size katılıyorum çok güzeldi ve gerçekten tam Gwenda idi :)

      Sil
  4. Merhabalar Sevgili Deniz Abla
    Ben Sadik Okuyucunuz Derya nin kizi Şehbal.Blogunuzu severek takip ediyorum.Kulturunuze ve cesitli ilgi alanlariniza hayranim.Universitedeki kariyerinize Ilk Cag Tarihcisi olusunuza bircok insanin bunaltici yada zor buldugu konularda bilgi sahibi olusunuza nasil ozenip hayran oldugumu anlatamam.Benim okudugum ilk Agatha Christie kitabi Bric Masasinda Cinayet idi.Once annemle birlikte filmini izlemis Bay Shaitana ya tuhaf bir ilgi duymus kitabini okumustum.Agatha kitaplarinda benim en cok ilgimi ceken zeki katiller oluyor.
    Annem ve siz daha cok Poirot Miss Marple seviyorsunuz ama ben ikisinede gicik oluyor kendi icimde On Kucuk Zenci deki Yargic Lawrence i (korkudan ruyama girmis olsada) Ve Perde Indideki Norton u zekalarindan dolayi ovuyorum.
    Poirot un egosuna muthis sinir oluyor fakat kitabin sonunda zekasini kabullenmek zorunda kaliyorum.
    Iste boyle Deniz Ablacim, simdide annemin surekli oku mutlaka cok begeniceksin ben Heathcliff i cok severim sende seveceksin dedigi Ugultulu Tepeleri okuyorum.
    Sevgilerimle Sehbal

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba Şehbal ne kadar güzel ismin çok severim Şehbal ismini
      Güzel yorumun için çok teşekkür ederim çok mutlu oldum
      Sevgiler

      Sil
  5. Bende sizi tanidigima bu blogu kesfettigim icin cok mutluyum sizin gibi insanlar iyi ki var.
    Sevgilerimle Sadik Okuyucunuz Derya
    Hamiş : Klavye ve ufak tefek yazim yanlislarim icin ozur dilerim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim Şehbal'in yorumu beni çok mutlu etti
      Sevgiler

      Sil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...