20 Haziran 2012 Çarşamba

Wiliam Shakespeare - Macbeth

Macbeth


Wiliam Shakespeare


İş Bankası Yayınları


2006, İstanbul


ISBN: 975-458-204-1


108 Sayfa


Çeviri: Sabahattin Eyüpoğlu





“Çık elimden, korkunç leke çık diyorum sana! Bu bir... Bu iki... Tamam: Haydi şimdi. Cehennem ne karanlıkmış! Yazık, koca kralım benim. Yazıklar olsun! Bir asker korkar mı hiç? Ne diye korkuyorsun bilinmesinden? Kimin haddine bizden hesap sormak ? Bir ihtiyardan bu kadar kan akacağı kimin aklına gelirdi?”


En ünlü tiratlardan biridir ve çok sevdiğim Agatha Christie Noel'de Cinayet kitabında " İhtiyardan bu kadar kan akacağı kimin aklına gelirdi? kısmını kullanmıştır. Zaten o kitabı okuduktan sonra gelişti Shakespeare okumamız. Macbeth, okuduklarımın arasında beni en etkileyen oldu  Cadılar ve Hekate çok sevdiğim figürler olduğu için burada da karşıma çıkmaları eseri daha çok sevmeme neden oldu sanırım.  

Oyun Shakespeare'in en kısa eserlerinden olmasına rağmen öyle yoğun, her satırı öyle anlam yüklü ki. Satırları not etmekten uzun sürdü belki de  okumam. Ama doyamadım tekrar tekrar okunacak ve okunmadığı zaman özlem duyulacak bir eser. 

Oyunun ilk temsili 1606 yılında Kral I James ve Danimarka Kralı IV. Christian huzurunda oynanmıştır. Belki de bu yüzden Kral Duncan beceriksiz bir kral iken bu eserde üstün nitelikli bir krala dönüşür. 

Macbeth rastladığı cadılardan kral olacağını öğrendikten sonra onu teslim alan bu arzu ve sonrasında işlediği cinayetler anlatılır eserde. Macbeth kötü bir karaktermiş gibi olsa da yine de farklıdır. III. Richard ve Iago gibi saf bir kötülük yoktur içinde ve onlar gibi zevk almaz yaptıklarından. Macbeth daha çok yükselme hırsının esiri olur. Yaptıklarından pişmanlık duyar ama o yola da girmiştir bir kere. 

"Sebep yok onu öldürmem için, beni mahmuzlayan tek şey kendi yükselme hırsım."

Ya Lady Macbeth, edebiyat tarihinin en güçlü en gözü kara kadını bu kadar mı güzel betimlenir. Tiyatrocu olsam mutlaka oynamak isterdim.  

Eğer okumadıysanız çok şey kaybetmişsiniz demektir tıpkı benim gibi. 





5 yorum:

  1. O cinnet anı, Lady Macbeth'in ellerini yıkayıp da kanları bir türlü temizleyemediği o an Christie'yi de çok etkilemiş sanırım. Aynı bizim gibi. :) Ben de çoookk seviyorum bu oyunu.

    Güzel yazın için çok teşekkürler Deniz'cim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ben teşekkür ederim bana eşlik ettiğin için senin ile okumak her zaman benim için büyük bir zevk iyi ki varsın Canım Arkadaşım

      Sil
  2. Uzun süredir aklımda, bir türlü alıp okuyamıyorum...

    YanıtlaSil
  3. Vakit kaybetmeyin derim
    Sevgiler

    YanıtlaSil
  4. Agatha Christie'nin yazdığı cümleden etkilenerek bu noktalara gelmeniz alkışa şayan .Çünkü bir tek sizde görüyorum Shakespeare kitaplarını.
    Siz sadece kitap sever değilsiniz bir edebiyat seevrsiniz bence..

    Sevgiler,
    http://bendengecenkikayeler.blogspot.com/

    YanıtlaSil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...