15 Ocak 2015 Perşembe

Tez Kitaplarım #1 İlk İnançlar & Doğu Anadolu'da Eski Türk İnançlarının İzleri


 
2015 yılına hızlı bir giriş yaptım sanki. Hemen iki kitabı bitiriverdim. Tabii bunda bizim Üniversite'nin yoğun kar yağışı nedeniyle tatil edilmesinin etkisi önemli. Sınavlar ertelendi. Geçen hafta yapmam gereken sınavları ancak bugün yapabildim. Öğrenciler bu duruma çok sevindiler. Rektör Hoca ile ilgili sayısız caps yapıldı hatta şarkı bile bestelendi.
 
Ben biraz blogda tarzımı değiştirmeye karar verdim. Eski formatta bildiğiniz üzere kitabın ön kapağı ve yanında künyesinin olduğu bir stil benimsemiştim. Ancak biraz daha spontane olmaya karar verdim. Kitabı okurken çektiğim foto ve hemen aklıma gelen şeyleri yazmak benim blogumu aktif hale getirmeme neden olacak gibime geliyor. Diğer stilde işi çok ciddiye alıyor ne yazsam diye epey üzerinde düşünüyordum. Tabii arada öyle yazacağım kitaplar da olacak tamamen terk edecek değilim :)
 
Gelelim kitaplara; bu kitapları ben tezim nedeniyle okudum. İlk kitap M. Kemal Selimoğlu'nun İlk İnançlar kitabı. Adından da anlaşıldığı ilkel inançları ve dinleri temel olarak anlatıyor. Oldukça ince bir kitap 93 sayfa. Ancak dinleri ve inançları sıkmadan ve öz olarak aktarıyor. Animizm, Totemizm, Sinizm, Naturizm, Jainizm, Taoizm, Şintoizm, Mezopotamya Dinleri, Konfüçyanizm, Eski Mısır Dinleri, Eski Yunan Dinleri, Vedizm, Brahmanizm, Brahmo-Samaj Mezhebi, Hinduzim, Eski Roma Dini, Zerdüşt Dini, Şamanizm ve Budizm dinleri ve inançları konu başlıkları. Benim kitapta ilgimi çeken Şamanizm elbette. Temel bilgi edilmek isteyen okur için kesinlikle yeterli bilgi veriyor.
 
Diğer kitap ise daha bilimsel ilgisi olanlara hitap ediyor. Yazarı Yaşar Kalafat. Amacı Orta Asya'da gelirken taşıdığımız bazı inanç ve uygulamaları ortaya çıkarmak. Gerçekten de hala yaptığımız bazı ritüellerin ve pratiklerin Orta Asya'dan gelirken yanımızda getirdiğimizi görmek ilgi çekici. Benim de tezimin önemli bölümünü oluşturan "Albasması" yada "Alkarısı" tamamen Orta Asya kaynaklı bir inanış. Bir diğer örnek nazar değmesin diye yaptığımız "tu tu tu" da Orta Asya'dan getirdiğimiz bir pratik. Bu tür konulara ilgisi olanların sıkılmadan okuyacakları bir kitap.
 
Son bir not fotoğraftaki defter ile ilgili olsun. İlk gördüğüm anca bayılmıştım malum sonbaharı ayrı bir severim. Bu kitaplardan çıkardığım notları büyük bir zevkle yazdım. Kırtasiye büyük bir tutku benim için. Gerçi çoğu kitapsever aynı zamanda kırtasiye de seviyor. Aralarında güzel bir bağ var. 
 
 
bu yazıyı çok sevdiğim baykuş fincanımdan mis gibi elma çayı içerken yazdım :)
 
 
 
 

8 yorum:

  1. Harika bir yazı olmuş sevgili Deniz, ayrıca afiyet olsun, elma çayının kokusu burnuma geldi bile =) İlk İnançlar benim sevdiğim türde bir kitap, bu tip konular ilgimi çekiyor, not aldım bir kenara. Tezin dolayısıyla okuyacağın kitaplar epey ilgi çekici olacak, diğer yazılarını da merakla bekliyor olacağım. Kırtasiye sevgisi bir başka ama zevkli olmak da ayrı bir durum; senin fotoğraflarını dikkatle, merakla inceliyorum bu açıdan =)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim canım motive ettin beni daha çok yazmak istiyorum şu an :)
      Kırtasiye konusunda ben de seni dikkatle ve keyifle takip ediyorum
      Kocaman öpücükler

      Sil
  2. Merhaba;
    Kitapların ikisini de çok merak ettim. Antropoloji mezunuyum ben, ilk sene ilkellerde din ve maji diye bir dersimiz vardı. Ömrü hayatımda en zevk aldığım derslerdendi diyebilirim. Hocamız Gürbüz Erginer tam bir dahiydi ve inanılmaz keyifli dersler geçirirdik onunla. Kütüphanemde bu kitapların olmamasına şaşırdım doğrusu çünkü okuma skalamız çok genişti. Antropolojinin en sevdiğim kısmı buydu devamlı uzun listeler halinde verilmiş kitaplar okuyorduk. Okul notlarım ve kitaplarım hala duruyor eğer teziniz ile ilgili yardım edebileceğim bir şey olursa elimdekilere bakabilirim geldiğimde, biraz karmaşık da olsalar elimden geleni yaparım. Hafızam taze sayılmaz, okuldaki pek çok pratiği yitirdiğimi hissediyorum ama belki elimde bir şeyler kalmıştır. Benim son sene tez konum cadılardı ama sonra alan çalışması için massachusetts'e gidemeyeceğimi idrak edince değiştirmek zorunda kalmıştım:( Çok zevk alarak, harika şeyler okuyarak tezinizi keyifle tamamlayacağınıza inanıyorum. Açıkçası çok merak ettim bende ilerleyişini, yeniden detayları ile yazın olur mu? Ayrıca söylemeden edemeyeceğim baykuş kupaya, baykuş takıntılı biri olarak, bayıldım!!

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne kadar güzel antropolojiyi ben de çok severim geçen sene Malinowski ile ilgili bir seminer hazırlamıştım. Yardım teklifi için çok çok teşekkür ederim ne güzel olur. Cadılar kendimi bildim bileli çok ilgimi çekmiştir daha doğrusu doğa üstü varlıklar. Halkbiliminde yüksek lisansa başlayınca bu konuyu seçtim çoğu arkadaşım benim tuhaf olduğumu düşünüyor :)
      Baykuşlar şahane hayvanlar değil mi? Çok mutlu oldum yorumunuz için çok teşekkür ederim
      Sevgiler

      Sil
    2. Bende cadılarla ilgili tez hazırlayacağım deyince tuhaf bulmuşlardı, halen de buluyorlar aslında, o tuhaflık hiç bitmiyor ama en güzeli sanırım. Halkbilimi çok güzel bir bölümdür, bende isterdim yüksek yapmak. Keyiflidir çok. Ben üniversiteye girdiğimde antropoloji ile halk bilimi tek bölümdü sonradan ayrıldı. Yine de o keyfi az da olsa yaşamıştık halk bilimi hocalarıyla. Hepsi kendi dalında efsanedir.
      Malinowski ile ilgili bir şey duymayalı epey olmuştu bir an eski günlere döndüm. Afrikadayım ama antropolojinin göbeğinde olmama rağmen bu keyfi yalnız yaşamaya mahkum gibi bir şeyim ne yazık ki.
      Dediğim gibi bir şey isterseniz haber verin yeter, hem zaten memleketliyiz de:) mailim tugbatekeli@gmail.com
      Baykuşlar şahaneler gerçekten, bayılıyorum onlara. Zaten her yer baykuş oldu, annem de sıkça tuhaf olduğumu düşünmeye başladı sonunda:)
      Kolaylıklar diliyorum.
      Sevgiler çok.

      Sil
    3. Çok teşekkür ederim çok incesiniz. Halk bilimini çok sevdim asıl uzmanlığım klasik filoloji gerçi tüm sosyal bilimleri çok seviyorum hangisi olduğu hiç fark etmez
      Tekrar teşekkür ederim Sevgiler :)

      Sil
  3. Kitaplar benim de çok ilgimi çekti, okuyabildiğimde bakacağım hepsine.
    Teşekkürler

    YanıtlaSil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...