7 Mart 2012 Çarşamba

Agatha Christie - Cinayet Reçetesi




Cinayet Reçetesi (The Moving Finger)

Agatha Christie

Altın Kitaplar

1976, İstanbul

190 Sayfa

Çeviri: Gönül Suveren






Roman Miss Marple'ın 3. romanı. 1942 yılı Agatha Christie için oldukça verimli bir yıl olmuş. Aynı yıl hem Cesetler Merdiveni'ni hem en başarılı romanlarından biri Beş Küçük Domuz'u hem de Cinayet Reçetesi'ni yazmış. Kitabın adı konusunda Canım Arkadaşım Biblio ile itirazımız var. İlk basımında (Daktilodaki Parmak,  Akba, 1962; Arsenik, Başak, 1978; Esrarengiz Kalem, Ak, 1978; Zehirli Kalem, Şilliler, 1980; Cinayet Reçetesi Altın, 1979, Altın) adı gayet mantıklı iken sonra bu ada nasıl gelinmiş bilemiyorum. Ancak adını tutarsız bulsam da kapağı beğendiğimi de söylemeliyim.

Bu kitabın en hoş yanı çok hoş iki aşk hikayesinin de gelişmesi. Ben bu yönünü de çok sevdim. Diğer yandan Miss Marple kitabın son 40 sayfasında ortaya çıkması insanda epey bir merak uyandırıyor. Hatta bir ara "sanırım ben yanlış hatırlıyorum bu bir Miss Marple romanı değil" diye kendimden şüphe duydum. Kitabın yeni baskısı bildiğim kadarıyla yok. Ben de sahaftan buldum. Bu keyifli kitap umarım yeniden basılır mantıklı bir ad ile :)

Öykümüz Jerry Burton'un doktorunun İngiliz kırsalında küçük bir kasabada dinlenmesini önermesiyle başlıyor. Bunun üzerine Lymstock'ta  karar kılıp kardeşi ile bir ev kiralarak kasabaya yerleşirler. Önceleri hayat normal bir kasaba yaşantısı gibidir. İnsanlar candan fakat meraklıdır. Günler böyle sakin geçerken  bir gün postadan imzasız bir mektup çıkar. Önceleri mektubu çok dert etmeyen Jerry ve Joanna daha sonra kasabadaki diğer kişilere de aynı tarz mektuplar geldiğini öğrenince şaşırırlar. Ancak yine de çok sorun olmaz ta ki bu mektup yüzünden bir kadın intihar edene kadar.

Çok akıcı, çok güzel bir kitap. Yine katil tahminimde başarılı olamadım. Henüz izlemediğim uyarlaması burada.

Edit (26.08.2014): Kitap yeni baskısını yaptı ve gayet hoş bir isimle basıldı. Kapak gayet güzel. Çeviri Çiğdem Öztekin'e ait. Yeni baskısında sayfa sayısı 232 eski baskısında 190. Sanırım çeviriler arasında çok da fark yok. Ama elbette yeni baskısını almalı, ikinci okumada ondan okumalı. 


4 yorum:

  1. Yazını görmek ne güzel Deniz'cim. Mutlu oldum yine okuyunca. :)

    Bu kitabı Christie değil onun tarzını çok iyi bilen bir başkası yazmış diye iddialar var. Her halukarda son okuduğumda beğenmiş, bilhassa Megan'ı çok sevmiştim.

    YanıtlaSil
  2. Teşekkür ederim canım. Bence bu bir A.C. kitabı :)

    Megan evet çok tatlı hele Jerry'nin onu alıp Londra götürmesi falan çok hoştu. Güzel yorumun için teşekkür ederim canım

    YanıtlaSil
  3. Kitabın ben de bu eski basımını okumuştum, kuzenimin kitaplığından bana miras kalmıştı.
    Fakat filme uyarlandığını bilmiyordum, öğrenince heyecanlandım doğrusu. En kısa sürede izleyeceğim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Benim en büyük keyfim kitabı okuyup sonra uyarlamasını izlemek akılda daha fazla yer ediyor sanki
      Sevgiler...

      Sil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...