24 Eylül 2010 Cuma

John Curran - Agatha Christie'nin Gizli Defterleri


Agatha Christie'nin Gizli Defterleri (Agatha Christie's Secret Notebooks)

John Curran

Altın Kitaplar

Eylül 2010 İstanbul

ISBN: 978-975-21-1251-3

447 Sayfa

Çeviri: Füsun Doruker




Öncelikle Altın Kitapları tebrik etmek gerekir. Agatha Christie'nin 120. Doğumgünü için böyle muhteşem bir kitabı yayınladıkları için. İlk olarak çıkacağını sevgili Biblio'dan öğrendiğim kitabı çok merak etmiştim. Sipariş vermek üzere idim ve hemen sepetime ekledim. Tasarım olarak çok başarılı bulduğumu öncelikle söylemeliyim. Ancak kitabın en güzel yanı artık bitti derken Poirot'nun bize hoş bir sürpriz yapması. Evet daha önce yayınlanmamış olan "Kerberos'un Yakalanması" (Hercule'un On İki Görevi) ve "Köpeğin Topu Olayı" adlı iki öykü ile Poirot bizlerle.
Kitap, Agatha Christie'nin defterlerine tuttuğu notlar eşliğinde kitaplarını nasıl yarattığını gösteriyor. Cinayetin Kraliçesi'nin nasıl çalıştığını hep merak ederdim. Her şeyi bir yana bırakın her kitabında en az on karakter yaratmak bile başlı başına bir zeka işi. Bir kitabın yaratılma sürecini görmek, hele yazar Agatha Christie olunca çok keyifli oldu. Kalın bir kitap olmasına rağmen rahat okunuyor. Gerçi ben bazı yerlerini atlamak zorunda kaldım. Zira okumadığım kitapları ile ilgili detaylar mevcuttu. Yazarda kitapların büyüsünü bozmamak adına her bölümün başında Agatha Christie'nin hangi kitaplarından bahsedildiğini belirtmiş. Bu gerçekten çok önemli. Dün ismi vermeceğim bir yayınevi gayet iyi niyetle Agatha Christie'yi 120. Doğumgünü sebebiyle anmış. Ancak Christie'nin en önemli kitabı Roger Ackroyd Cinayeti'nin tüm sırrını bir güzel anlatmış. Agatha Christie yaşarkende buna benzer bir olay yaşanmış ve bunu yapan gazeteye ağır bir mektup yazmış.
Kitapta en ilginç notlardan biri Agatha Christie'nin "Nil'de Ölüm" için kurgulanan karakterlerin hiç birini bu kitap için kullanmayıp, karakterlerin hemen hepsini "Nil'de Ölüm" den sonra yazdığı "Ölümle Randevu" için kullanmış olması. Dahası Christie "Nil'de Ölüm" için ilk olarak Poirot yerine Miss Marple'ı düşünmüş. Kitap böyle ilgi çekici notlarla dolu.
Öykülere gelince ilk öykü "Kerberos'un Yakalanması" hem Agahta Christie elinden çıkmış gibi durmaması hem de politikadan hoşlanmamasına rağmen dönemin politik durumunu yansıtan bir öykü olması bakımından hayli ilgi çekici. Curran da bunu özellikle belirtmiş ve yayınlanmamasının nedenin bu olduğunu belirtmiş. Öyküde August Hertzlein adlı bir diktatörden bahsediyor. İsim size birini anımsattı mı? Evet Adolf Hitler.
Diğer öykü ise Poirot'a gelen bir yardım mektubu üzerine araştırmalarına başlayan Poirot'nun sınırlı ipucu ile olayı çözmesini anlatıyor. Başka Poirot öyküsü okuyamacağımız düşündüğümüz anda bu iki yeni öykü çok güzel bir hediye. Umarım Curran araştırmalarına devam eder ve belki kıyıda köşede kalan öyküler keşfeder. Curran, halen Trinity Koleji'nde Agatha Christie üzerine bir doktora çalışması yapıyor. Hayalimdeki doktora konusu :)
Agatha Christie sevenlerin kaçırmaması gereken bir kitap.

4 yorum:

  1. Okuma listeme aldım, kısa sürede okuyup yorumlarımı bende paylaşacağım. Madem Agatha Christie'nin 120. doğum günü Altın Yay. çıkan otobiyografisini de okumanızı tavsiye ederim. Çok ince ve güzel ayrıntılar var.

    YanıtlaSil
  2. Evet onu istiyorum ancak bir arkadaşım bütün kitaplarını okuduktan sonra okumamamı tavsiye etti o yüzden biraz daha zamanım var öneri için çok teşekkür ederim sizin de yorumlarınız bekliyorum sevgiler...

    YanıtlaSil
  3. her zamanki gibi çok hızlısın sevgili Deniz, ben de aldım ama sadece biraz karıştırabildim henüz. Ama muhteşem bir hediye bizim gibi Christie hayranları için.

    YanıtlaSil
  4. canım Poirot'nun kızı Biblio nerelerdesin özledim seni... Kitapdan daha çok keyif alacağına eminim dediğim gibi ben bazı yerlerini atladım sevgiler..

    YanıtlaSil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...