18 Ağustos 2012 Cumartesi

Agatha Christie - Geceyarısı Cinayeti

Geceyarısı Cinayeti (Endless Night)

Agatha Christie

Altın Kitaplar

1969, İstanbul

210 Sayfa

Gönül Suveren






Her gece ve her sabah
kimi insan kedere doğar.
Her sabah ve her gece
Kimi insan tatlı saadete doğar.
Tatlı saadete doğar
Kimi insan ise sonsuz geceye...


Roger Ackroyd Everest ise, Gece Yarısı Cinayeti K2 olmalı...  Belki de tam tersi. Tam bir baş yapıt. Ona polisiye demek de ne kadar doğru olur bilmiyorum. Daha çok gerilim ve suç edebiyatı gibi. Ama türü için ne dersek diyelim Gece Yarısı Cinayet'i muh-te-şem. Bayıldım. Böyle ipek gibi bir kitap her ne kadar son sayfalarda sizi buz dağına çarptırsa da. Hem gizem hem aşk dolu. Belli ki Agatha çok severek yazmış. Çünkü ben çok severek okudum.

Kendi halinde yakışıklı bir genç olan Mike Rogers yerlilerin Çingene Çergisi dediği ve lanetli olduğunu söyledikleri bir arazide Ellie adında güzel bir kız ile tanışır. Arkadaşlıkları aşka dönüşür. Ellie oldukça zengindir ve reşit olur olmaz Mike ile evlenirler. Bu arada Çingene Çergisini alırlar ve ünlü mimar Santonix'e arazide muhteşem bir ev yaptırırlar. Ancak yakınlarda yaşayan ve daha önce bir kaç defa onları uyaran çingene Esther (Kassandra misali*) kehanetlerde bulunur ve büyük bir felaket yaşanacağını söyler. Tüm bu şeylere karşın Ellie ve Mike mutlu olmaya kararlıdır. Ama ne zamana kadar...
Aslında kitabın benim için de özel bir öyküsü var. Bu kitap (nedense bir türlü yeni baskısı yapılmayan bir kitap) çok nadir bulunan Christie'lerden ve Canım Biblio'mun da çok sevdiği bir kitap. Çok zaman aradım durdum. Sanırım tek bu kitabı bulamayacağım dedim. Külliyatta bir eksik bu kalacak. Bir gün yine rutin aramam sırasında gözlerime inanamadım, buldum. Hemen satın aldım. Bu arada Canım Biblio'ma da mail attım buldum diye. Kitap geldi ama hevesim kursağımda kaldı pek sonlarına bakmam kitapların ama nedense son sayfayı açtım ve eksik olduğunu farkettim. Canım Biblio'nun sayesinde sonunu okuyabildim ona ayrıca minnettarım. Bu muhteşem kitabı bulmam için bana ilham oldu onun sevgisi. Bulduktan sonra da eksik sayfalar için imdadıma yetişti. İnsan bir arkadaştan bir dosttan daha ne ister.

Biliyorum bu kitabı methediyorum ama sizin okuma şansınız olabilir mi? Şans bu neden olmasın. Bir gün bir yerde rast gelirseniz bir an bile düşünmeyin mutlaka okuyun... Bambaşka bir şey bu hiç birşeye benzemiyor...  



*Kassandra: Mitolojide en sevdiğim kahramanlardan. Troya Kralı Priamos'un kızı olan Kassandra'nın trajik bir öyküsü vardır. Tanrı Apollon bu güzel kıza aşık olur fakat kız aşkını tanrıdan sakınır. Bunun üzerine dehşet bir ceza verir Apollon. Kassandra'ya müthiş bir kehanet gücü verir ama bir de lanet. Ona ve kehanetlerine kimse inanmayacaktır. Gerçekten de bu lanet gerçekleşir. Kassandra Troya'nın başına gelecekleri görür ve herkese sölyer, ağlar, haykırır ama kimseyi inandıramaz. 


7 yorum:

  1. Kitabı bulduğundaki sevinci ve kayıp sayfalar için üzüntünü aynen hissetmiştim, bu çok özel Christie'yi seninle paylaşabildigimiz için çok mutluyum, hele bu güzel yazıyı okuduktan sonra..

    Geceyarısı Cinayeti'ni ilk kez bitirdiğimde kelimenin tam anlamıyla icime oturmuştu. Agatha'cık sonu böyle yazmasa bu kadar etkileyici olamazdı sanırım. Kurban kadar katiline de üzüldüğüm nadir kitaplardandır. İçindeki şarkıyı,ilk cümlesini, Çingene Çerçisi'ni ayrı ayrı seviyorum.

    Onu Beyazıt'ta Karadeniz kitabevinin değerli sahibi sayesinde bulduğumda ne çok sevinmiştim, otobüste dönerken içim içime sığmıyordu.

    Yakında yeni baskısı yapılır zannediyorum ama ne olur adını değiştirmesinler :)

    Deniz'cim nice güzel kitaplarda buluşmamızı diliyorum. Birtanesin, iyi ki varsın canım. =)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Senin varlığın olmasa bu kitap böyle anlam ve değer kazanmazdı eminim. Sana kesinlikle katılıyorum kurban da katil de insanı o kadar hüzünlendiriyor ki... Ayrıca A.C. o araziyi ne güzel anlatıyor gözümün önünden gitmedi hatta bir ara rüyamda bile gördüm. Tekrar okumak istiyorum daha yavaş :) (Aslında kitabı bitireli epey oldu ancak kurabiyemin blogundan vakit bulup yazamadım)

      Ve umarım yeni baskısı yapılır ve adı değişmez böyle çok güzel...

      Hissiyatımız karşılıklı seni çok seviyorum Canım sen de iyi ki varsın...

      Sil
  2. İnşallah basılır.:)) bitmemiş portre basıldı biliyorsunuzdur belki ama ben çook sevindiim:))

    YanıtlaSil
  3. agustos okumalarında en cok bunu begenecegını tahmın etmıstım, sanırım dogru bilmişim :)

    everest-K2 ve buzdagı benzetmelerin muthıs olmus, hakkaten ben de okuduktan sonra bayagı afallamıstım.

    piyasada bulamayanlar için ntv yayınlarından cıkan bu kitabın bir de cizgi romanı var, tabii kitabın havasını vermiyor , ama bir sekilde okumak isterlerse onu alabilirler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim gerçekten müthişdi. Piyasada bulmak gerçekten çok güç çizgi roman sanırım aynı etkiyi yaratmaz haklısın ama en azından merak giderilenebilir

      Sevgiler

      Sil
  4. romanını okumadım fakat filmini izlemiştim. filmide etkileyiciydi. sonu oldukça hüzünlüydü..

    YanıtlaSil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...