26 Temmuz 2010 Pazartesi

Poirot Haftası Kitapları: Cinayet Alfabesi, Ölümle Randevu ve Nil'de Ölüm




Cinayet Alfabesi (The A.B.C. Murders)

Agatha Christie

Altın Kitaplar

2000 İstanbul

ISBN: 975-405-958-6

174 Sayfa

Çeviri: Gülden Suveren





Poirot haftasına Cinayet Alfabesi ile başladım. Kitap ilk olarak 1936 yılında yayınlandı. İlk defa okuduğum bir kitaptı. Roman, Poirot’nun kadim dostu Hastings’in Güney Amerika’dan bir süreliğine İngiltere’ye gelmesi ve Poirot’u ziyaret etmesi ile başlıyor. Birlikte tekrar bir cinayet çözmekten bahsederlerken, Poirot kendine gelen bir mektubu gösterir. Kendine ABC diyen biri tarafından Poirot’ya hitaben yazılmıştır ve açıkça Poirot’ya meydan okur. Poirot oldukça ciddiye alır ve beklemeye başlarlar. Katil A harfi ile başlayan bir kasabada adı A harfi ile başlayan birini öldürür. Maktulün yanında ABC Tren Tarifesi vardır. Kovalamaca başlar. Her cinayetten önce Poirot’ya mektup gelir ancak Poirot’nun elindeki ip uçları çok az olduğundan bir türlü cinayettin işlenmesini önleyemez. Ama en sonunda yine Poirot gri hücrelerini kullanarak cinayetleri çözer.
Her zaman olduğu gibi yine bulamadım katili. Aslında çok da bulmak için uğraşmıyorum katili Poirot’dan öğrenmek başlı başına bir zevk.







Ölümle Randevu (Appointment with Death)

Agatha Christie

Altın Kitaplar

2007 İstanbul

ISBN: 9789752108851

240 Sayfa

Çeviri: Gülden Suveren







Poirot haftasının ikinci kitabı Ölümle Randevu idi. Ölümle Randevu benim en sevdiğim arkeolojik mekanların başında gelen Petra’da geçiyor. Roman 1938 yılında yayınlandı. Nil’de Ölüm ile kıyaslanır. Roman Poirot’nun bir konuşmaya şahit olması ile başlar. Kudüs’te Süleyman Oteli’nde kalan turist kafilesi içinde garip bir aile dikkat çeker: Boynton’lar. Otoriter, hastalıklı, şişman Bayan Boynton ve çocukları tuhaf bir ailedir. Çocukları annelerinin izni olmadan kimse ile konuşamaz, bir yere gidemezler. Onların bu tuhaf hallerine üzülen yeni doktor olmuş Sarah King ve ünlü psikiyatr Doktor Theodore Gerard aralarında ailenin durumlarını tartışırlar. Sarah King ve Doktor Gerard Petra’ya gitmeye karar verirler. Onlara Lady Westholme ve Bayan Pierce de katılır. Petra’ya geldiklerinde Boynton’larla karşılaşmaları tam bir sürpriz olur. Yemekten sonra annelerinden “Gidin dolaşın” emri alan çocuklar şaşırırlar. Bu emre itaat ederler. Yürüyüşe çıkan aile üyeleri kampa farklı saatlerde dönerler. Akşam yemeğinde Bayan Boynton’un öldüğü anlaşılır ve Poirot sahneye çıkar. Kadını öldürülmüş olacağına dair tek ipucu bileğindeki iğne izidir.

Katili bu sefer bulduğumdan emindim ama sonuç gene şok edici oldu benim için. Bayan Boynton da o kadar itici bir karakter ki kimse öldürmese ben rahatlıkla öldürebilirdim. Bana Boynton ailesi Andrews’un Çatı romanındaki karakterleri hatırlattı. Çok severek okudum.



Nil'de Ölüm (Death on the Nile)

Agatha Christie

Altın Kitaplar

2007 İstanbul

ISBN: 975-405-961-6

192 Sayfa

Çeviri: Gülden Suveren







Son kitap daha önce de okuduğum Nil’de Ölüm. Yakın bir zamanda filmini izlemiştim ve anımsayamadığım bazı detaylar vardı. Onları hatırlamak ve benim için her zaman özel bir yeri olan Mısır’a bir yolculuk yapmak için tekrar okumak istedim. Benim kitabım eski bir baskısıydı. Ancak eski Christie kitaplarım annemde ve geçen haftada ona gitme fırsatım olmadığı için yeğenime hediye ettiğim yeni baskısını okudum. Benim en sevdiğim Agatha Christie romanlarından biridir. Film uyarlaması da gayet başarılı.

Çok güzel ve zengin bir genç kız olan Linnet Ridgeway’e arkadaşı Jacqueline de Bellefort nişanlısını eve kahya olarak işe almasını rica eder. Başta gönülsüz olan Linnet arkadaşının nişanlısı Simon Doyle’u görünce fikrini değiştirir. Birkaç ay içinde Linnet ve Simon evlenirler ve balaylarını geçirmek için Kahire’ye gelirler. Haklı olarak Jacqueline bu olayı sindiremez ve intikam almak için her yerde onları takip eder. Jacqueline’den kurtulmak için gizlice Poirot’nun da içinde bulunduğu gemi ile Nil’de bir yolculuğa çıkarlarsa da kurtulamazlar. Bir gece Simon ve Jacqueline arasında tartışma çıkar. Simon’u yaralayan Jacqueline sinir krizi geçirir. Olayın sabahında ise Linnet’in öldürüldüğü anlaşılır. Poirot katilin peşine düşer. Çözüm ise yine şaşırtıcı ve etkileyici.

Şimdiye kadar hiç Agatha Christie okumadıysanız okumanızı öneririm. Benim ve arkadaşlarımın okuduklarından birini seçin ve Poirot ile tanışma şerefine erişin. :)

7 yorum:

  1. Cinayet Alfabesi gelen mektuplarla adrenalini yüksek bir kitap. Ölümle Randevu'yu çok hatırlamıyorum ama benim favorilerim arasında değil. Nil Nehrinde Cinayet ise çok nefis bir kitap hakikaten. İncelemelerin çok hoş olmuş ellerine sağlık.

    Çok güzel bir hafta geçirdik birlikte. Ben de ilk iki Christie'yi yayınladım. Yarına yetiştirebilirsem Beş Küçük Domuz'u da yazacağım inşallah.

    YanıtlaSil
  2. Bunlardan biriyle baslayalim o zaman Agatha Christie okumaya...

    YanıtlaSil
  3. Sevgili Biblio teşekkür ederim :) ben dogmatik biriyim o yüzdenhepsini beğendim ama elbette Nil'de Ölüm'ün yeri biraz farklı.

    Sevgili Özgür bence de okumalısın Poirot çok tatlıdır.

    YanıtlaSil
  4. Cinayet Alfabesi çok ilgimi çekti doğrusu :D

    YanıtlaSil
  5. :D okursun bir daha ki sefere ;)

    YanıtlaSil
  6. Ben Cinayet Alfabesi'ne bayılmıştım, kitap alırken onun gibi kitapları arıyordum çıktı, kitap en sevdiğim kitap oldu, elimden bırakamadım ve çok şaşırdım. Bu kitap, ilk Hercule Poirot romanımdı. Daha önce 10 Küçük Zenci ve Beklenmeyen Misafir'i okumuştum. 10 Küçük Zenci de harikaydı, açıkçası Beklenmeyen Misafir'i pek beğenmedim. Daha sonra okuduğum hiç bir Agatha Christie, Cinayet Alfabesi'nin yerini tutmadı.

    YanıtlaSil
  7. Sevgili Yemek Yapmak Özeldir Cinayet Alfabesi gerçekten çok güzel bir Poirot romanı. Sonu çok şaşırtıcı. Herkesin öyle tutkuyla bağlı olduğu bir Poirot'su var sanırım. Ben henüz karar veremedim her okuduğuma hayran oluyorum bakalım benim ki hangisi olacak sevgiler...

    YanıtlaSil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...